Klassisk yoga 1, 2 & 3

Vi arbeider videre med Solhilsen og andre fysiske øvelser som du kjenner, pust, avspenning og meditasjon. Du vil bli godt kjent med det som kalles det Klassiske Yogaprogrammet, som består av statiske stillinger som man etterhvert holder i noen minutter og som har hovedfokus på ryggsøylen. Du vil få god trening i å praktisere de pusteteknikker som du kjenner fra grunnkurset og i tillegg lære noen nye. På Klassisk yoga 2 legges grunnlaget for meditasjonsteknikkene som vi videreutvikler på Klassisk yoga 3. Du lærer  to hovedtyper av meditasjon: meditasjon på forstyrrelser/indre stillhet, og en meditasjonteknikk kalt Adjapa Djapa  som benytter pusten som inngangsport til de finere tilstander av tilstedeværelse og avspent konsentrasjon.

Ønsker du å fokusere mer på det fysiske aspektet ved yoga? På Dynamisk klassisk yoga 1 og 2 er det den fysiske yogaen som har fokus. Har du gått Klassisk yoga 1 er det mulig å hoppe rett til Dynamisk klassisk yoga 2. Vi leker oss videre med Solhilsen og ulike varianter av Solhilsen. En klasse vil ha hovedvekt på øvelser satt sammen til serier, hvor du vil oppleve mer flyt, og bli varm, sterk og myk. Det vil også være øvelser som er dynamiske i seg selv i måten de utføres på. Du blir godt kjent med et av yogaens hovedprinsipper, nemlig at pust og bevegelse følger hverandre. Noen ganger vil vi stoppe opp og fokusere på teknikk og stillingenes utførelse, slik at vi sikrer at vi bruker kroppen på en trygg og hensiktsmessig måte. Mot slutten av timen tar vi med noen statiske stillinger som tøyer ut muskler, sener og bindevev på en dypere måte. – Vi roer ned og samler oss etter den dynamiske kraftfulle yogaen. Du kommer også til å jobbe med et par kraftfullepusteteknikker, og vi avslutter alltid med en dybdeavspenning.